映画"American Utopia" の "One Fine Day"(2008)

f:id:amamu:20210511120038j:plain

American Utopia (soundtrack)

 

f:id:amamu:20210711232146j:plain

Everything That Happens Will Happen Today

 David Byrne のコンサート映画 "American Utopia"(2020年)。

 そのSoundtrackからの一曲"One Fine Day"は、Brian Enoとの共作アルバム"Everything That Happens Will Happen Today"(2008年)からの一曲。

   アカペラのハーモニー、コーラスが素晴らしい。

  かすかに発話される"I have hope"が感動的だ。

 

Hope

I have hope

I have hope

I have hope 

I have hope 

I have hope

I have hope 

 

Saw the wanderin' eye inside my heart

Shouts and battle cities from every part

I can see those tears, every one is true

When the door appears, I'll go right through

 

I stand in liquid light, like everyone

I built my life with rhymes to carry on

And it gives me hope to see you there

The things I used to know, that one fine-

 

One fine day

One fine day

 

In a small dark room, where I will wait

Face to face I find, I contemplate

Even though a man, is made of clay

Everything can change, that one fine

 

One fine day

One fine day

One fine day

Then before my eyes is standing still

I beheld it there, a city on a hill

I complete my tasks one by one

I remove my masks when I am done

Then a peace of mind fell over me

In these troubled times, I still can see

We can use the stars to guide the way

It is not that far, one fine

 

One fine day

One fine day

One fine day

Hope

Hope

Hope

Hope

I have hope

I have hope

I have hope

(拙訳)

希望

私には希望がある

私には希望がある

私には希望がある

私には希望がある

私には希望がある

私には希望がある

 

さまよい迷っている眼を見た 私の心の中で

各地から 叫び声とときの声 

涙という涙が見える ひとつひとつが真実の涙だ

扉があらわれるとき 私は扉を通る

 

リキッドライト(液体光)に照らされて立つ みんなと同じように

自分の人生を韻で組み建てた 進んでいけるように

そして私に希望を与えてくれたのは 君と出会えたこと

私がかつて知っていたことなんだ ある晴れた

 

ある晴れた日に

 

小さな暗い部屋 そこで私は待つ

顔と顔と面と向かって 発見し 熟考して
人間が土でつくられているとしても

すべては変わりうるんだ ある晴れた

 

ある晴れた日に

ある晴れた日に

ある晴れた日に

すると私の眼の前に じっと立っているものがあらわれ

私の見たものは 丘に立つ街

私は自分の仕事を完成させる ひとつひとつ

ようやく私は自分のマスクをはずす 私が終わったときに

そして精神の安らぎが 全身をおおってくれる

こんな困難な時代だが 依然として私にはまだ見える

私たちはあの星々を利用できる 進むべき道へと導かれるために

そんなには遠くはないんだ そのある晴れた

 

ある晴れた日に

ある晴れた日に

ある晴れた日に

 

希望

希望

希望

私には希望がある

私には希望がある

私には希望がある